I. Tátra (táj) túra – tervezet 8


Egy kis bevezető:
Túránk fő célja a természeti látványosságok megcsodálása, így a várakat és múzeumokat inkább csak kívülről szemléljük meg útunk során. Érintünk rengeteg természeti csodát: tengerszemet, hegyláncokat, jégbarlangot, szorosokat és hágókat, stb… A túrán a Magas Tátrát kerüljük meg Északi irányban (Lengyelországon át), majd Zakopaniban aludva egyet Délnek indulunk, és a Lipótszentmiklósnál lévő tó megcsodálása után elköszönünk a Magas Tátra Déli részétől (ekkor már teljesen körbe kerülve), majd átszeljük az Alacsony Tátrát az “Ördöglakodalma nyergen”, az 1232 m-es hágón keresztül.
A Magas Tátrába nem megyünk be, így hótól, vagy fagytól nem kell tartani, ellenben érdemes lesz meleg ruhát is hozni! Senki se hagyja otthon a motoros kabát bélését, mert valószínűleg szükség lesz rá!
A Tátra túrák örök mondása: Nincs hideg idő, csak rosszul öltözött turista!

Fontos megjegyeznem, hogy a Tátrában eddig még így nem jártam, a tervet egy útikönyvre és milliónyi internetes forrásra támaszkodva állítom össze. Lehet így elsőre nem sikerül a legjobb szállás, vagy a legérdekesebb látnivaló kiválasztása, viszont ezt a túrát úgy tervezem, hogy a Tátrát együtt megismerve egy jót motorozzunk lehetőleg a legszebb helyeken. Ismerjük meg idén együtt a Tátrát, és találjuk már ott ki, hogy mit nézünk még meg jövőre! 🙂

Még egy pár nagyon fontos dolog:
Mivel a túra hosszú, kanyargós és a motorok számára megerőltető, ezért elengedhetetlen a motorok alapos átvizsgálása indulás előtt, nameg a nagyon jó műszaki állapota. Az MZ Clubos túrákra nem jellemző módon én most azt mondanám, hogy inkább csak 250 köbcentissel jöjjön mindenki, mert 125-össel a hegyekben valószínűleg sok bosszúság adódna.
A túra során időnkre vigyázva közösen fogunk tankolni, és minden indulás tele tankkal történik majd. Ha nem akarunk a gyönyörű tájakon rohanni, akkor ezt fontos betartanunk, mert így nem forgácsolódik szét a nézelődésre szánt szabadidőnk. 0. napon, indulás előtt kéretik teletankolni a gépeket, majd minden nap, megérkezéskor, a szállás elfoglalása után lesz lehetőség ismét teletankolni! (így reggel 9-kor már nem lesz erre gondunk)
Elengedhetetlen, hogy indulás előtt mindenki kiváltsa motorjához a ZÖLD KÁRTYÁT, ami a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás nemzetközi igazolólapja (legtöbb helyen NETEN igényelhető és postán küldik – ~3 nap!). E nélkül külföldön nem okos dolog motorozni! Továbbá mivel EU-s országba megyünk, ezért érdemes még kiváltani az EU egészségügyi biztosítási kártyát is, amit a helyi egészségbiztosítási pénztárban (vagy hogy hííjáák) lehet csináltatni.

Na, ennyi bevezető után jöjjön a részletes terv:

0. nap, 2009.08.14. Péntek
Ennek a napnak csupán a hegyekhez közelebb jutás a célja. A lényege, hogy másnap időben odaérhessünk a Dobsinai jégbarlanghoz. A dolgozó emberekre való tekintettel az indulás 17 órakkor lesz (Budapestről), így nem szükséges szabadnap kivétele! A távolságot is ennek fényében lőttem be, hiszen munka után fáradtabb az ember… Továbbá fontos szempont, hogy ne sötétben tegyük meg a szép és látványos etapokat, ezért Rimaszombaton (Rimanska Sobota) kerestem egy szállást.
A távolság csupán 170 km, így d.u. 5 órás indulással, és 1-2 tankolással is várhatóan este fél 9 magasságában megérkezünk a szállásra. Az útvonalat tekintve: Budapestet az M2-es autópályán hagynánk el, amely Vácig ingyenesen használható! (Első találkozási pontra ennek fényében még javaslatokat várnék) Ezt követően 2-es főúton tovább haladva: Rétságnál jobbra, 22-esen Balassagyarmatnál az országot elhagyva, Nagykürtösnél (Velky Krtís) A 75-ös úton Losonc felé megyünk, ahol az 50-esen folytatva útunkat megérkezünk Rimaszombatra.
Szállásunk rendkívül olcsó lesz, csupán 7 euró/fő/éj (plusz üdülési adó, vagy hogy hívják..), 4 ágyas szobákban, közös zuhanyzóval (turista rész). Lepakolás és felfrissülés után, ha a csapatnak van ereje, akkor kisétálhatunk a városba, esetleg egy étterem keresése célzattal is, ahol ehetünk egy jó adag sztrapacskát, vagy vadast knéglivel, persze csak egy jó erős fokhamgyma leves után! 🙂
A szálláson tudtommal van társalgó is, ahol lehet még este beszélgetni/iddogálni, de a pihenés erősen javallott a következő két nap húzós etapjai miatt! Nehéz két nap előtti pihenés lesz ez, ezért tényleg érdemes lesz korán lefeküdni.
0. nap útvonala (170 km):

Nagyobb térképre váltás

1. nap, 2009.08.15. Szombat

Frissen, fitten, kipihenve ébredünk 8 órakkor, hogy 9-kor már úton is lehessünk. Kemény egy nap lesz, sok látnivalóval.
Az 50-es úton tovább indulva Tornaljánál egy elegáns balost vészünk, majd Rozsnyó előtt ezt megismételjük, egyesenesen Dobsina felé (ami tavaly kimaradt). A barlanghoz legkésőbb délig kellene odaérni, ennek fényében sürgetve leszünk, cserébe a fagyos jégbarlangban hűsölve csodálkozhatunk a természet ezen remekművén is. (terveim szerint 9 órás indulással 11 óra előtt érünk a barlanghoz, és így a 11 órás turnussal be is tudunk majd menni – óránként indulnak csoportok).
Legrosszabb esetben a 12 órás csoporttal megyünk, és addig meglátogatjuk a tavaly megismert rendkívül tetszetős éttermet a bejárattal szemben egy sztrapacskára. (ha pedig 11 órakkor jutunk be, akkor kijövetel után rögtön 🙂 ). A barlangban a túra útvonala 515 m (meleg ruha viselése elengedhetetlen, bent -4 fok is lesz!), a vezetés pedig kb fél óra. A belépő díj felnőttnek 7 Euró, diáknak 6.

Jóllakva és lehűlve (bár kint sem lesz melegünk) megyünk tovább Poprád felé, ahol tehetünk egy rövid kört (esetleg vásárlás céllal) a Magas Tátra lábánál fekvő városban (opcionális!). Innen ha a csapatnak van kedve (szintén opcionális), akkor egy kb 30 km-es kitérő keretében megnézhetjük a Csorba tavat. Ez az 1346 m magasan fekvő tó a leglátogatottabb tengerszem. Fotózkodás, és egy rövid séta keretében jól kiöblögethetjük a tüdőnket a friss hegyi levegővel. Innen kb 60 km-nyi hegyi út vezet az esti szállásig, ezért érdemes legkésőbb d.u. 4 óra felé tovább indulni.
Utunk a Magas Tátrát Kelet felől megkerülve, az 537-es úton folytatódik, érintve a Tátralomnic települését (ahonnan pazar kilátás nyílik a 2634m magas Lomnici csúcsra), előző megállónktól mintegy 20 kilométerre. Itt újabb fotózkodás, gyönyörködés, nézelődés, tüdő öblítés (ha temérdek időnk lenne, akkor lehetne itt egy jót libegőzni a csúcsra), majd folytatjuk a Tátra kerülést a 67-es úton. Ez egy igen kanyargós, hegyi út, érdemes hagyni rá időt, és mindenképpen sötétedés előtt végigmenni rajta. Ezért legkésőbb 6 óra magasságában érdemes elindulni Tátralomnicról, erre a kb 60 kilométeres, ám kb másfél órás etapra.
Szlovákiát elhagyva, Lengyelországba vezet ez az út, ekkor már a Magas Tátra északi vonulatainak társaságában.
Szlovák területen még tankolunk egyet (EURÓ), majd 20-30 kilométerrel arrébb, az esti órákban megérkezünk a szállásunkhoz, Zakopane-ban. Szállásunk szép faházakban lesz, remélhetőleg közel az esti belvárosi forgataghoz, ahová akár egy könnyed esti sztrapacskára helyi specialitásra (pl: Pirog, Zsurek) is le lehet ugrani. A szállás ára 50 Zlotyi lesz (3300 Ft-nak megfelelő pénzösszeg), és remélhetőlsg rendelkezésünkre áll majd valamiféle társalgó, ahol egy kellemes beszélgetésre is összeülhetünk.
Másnap mégnagyobb távot megyünk majd, ezért érdemes lesz korán lefeküdni.

A szombati nap útvonala (230 km):

Nagyobb térképre váltás

2. nap, 2009.08.16. Vasárnap
A vasárnapi nap egy kicsit keményebb lesz, mind távolság, mind kanyargás és talán hideg tekintetében. 8-kor kelve először is rácsodálkozunk az ablakból látható gyönyörű tájra, majd 9 órakkor elindulva egy kicsit még távolodunk a Tátrától Északi irányba, csak hogy Szlovákiába visszatérhessünk. Amint átértünk, rögtön visszakanyarodunk a hegyek lábaihoz, majd egy kis szerpentinezés után elérünk Lipótszentmiklósra (Liptovsky Mikulas). Ez a békés város télen felkapott síparadicsom, viszont most csak átsuhanunk rajta, hogy nemsokkal utána ismét délre fordulva megkezdhessük az Alacsony Tátra keresztül szelését!
Az Ördöglakodalma nyereg legmagasabb pontján, a hágó 1232 m-es legamagasabb pontján megállunk majd egy kicsit pihenni és nézelődni.
A látványos és izgalmas hegyi út után Breznoba érkezünk, ahol ha már elég éhesek vagyunk, ebédelhetünk kegy sztapacskányit. Avagy dönthetünk úgy is, hogy 20 km-rel nyugatabbra, Besztercebányán ebédelünk, ahol egy kellemes sétával is egybeköthetjük a jóllakást.
Ebéd közben érdemes lesz elgondolkodni a pár órával azelőtt látottakon, ugyanis az Alacsony Tátrán átkelve egy kicsit más kultúrába (így építészeti stílusba is) érkezünk. Míg Északabbra a fakitermelésen és papírgyártáson volt a hangsúly, addig a Tátra ezen oldalán inkább a bányászaté és a kohóké a fő szerep, más szokásokkal, más stílussal. Remélhetőleg tisztán látjuk majd a különbséget.
Breznóban ebédelve egy izgalmas és festői szépségű, kanyarokban gazdag hegyi úton folytathatjuk utunkat (529-es út), déli irányban Nagykürtösre érkezve. Besztercebányás étkezés esetén egy kevésbé kanyargós és látványos, ám annál haladósabb úton folytatjuk túránkat (66-os), Zólyom felé, ahol ha időnk engedi, megnézhetjük a híres várat. (jegyárakat sajnos nem sikerült kiderítenem)

Mindkét út variációnak egy a vége: érkezés Magyarországra, Balassagyarmatnál. Itt már csak egy utolsó közös tankolás keretében zajló elköszöngetés, és búcsúzás a program, majd mindenkinek irány haza, kinek-merre célszerű.

A vasárnapi nap útvonala (Brezno-i ebéd esetén; 340 km):

Nagyobb térképre váltás

Besztercebányás, Zólyom várás opció esetén (350 km):

Nagyobb térképre váltás

 

Teljes túra útvonal, egyben (715 km):

Nagyobb térképre váltás

A fényképek többsége a panoramio.com (GoogleEarth) weboldalról származnak.


Hozzászólás

8 Gondolat “I. Tátra (táj) túra – tervezet

  • mzsombor

    Hehe, most olvastam, hogy csak 250-es, pedig egy pillanatra még meg is fordult a fejemben, hogy becsatlakozzak az Innovával… 🙂
    Amúgy, mekkora az MZ tankja, mennyit megy el kb egy feltöltéssel?

  • GrafUr

    Hehe, hát az Innova még lehet tudná is tartani a tempót.. 🙂 De a döntögetések inkább a VFR-nek valók! 🙂 (vagy gyorsan szerezz be egy MZ-t! 🙂 )
    Egyébként ha van kedved csatlakozni, szerintem beleférsz a keretbe (20 fő fölé nem akarok menni, de még 4-5 ember csatlakozhat), meg a BME Angyalai fórumon is lehetne mondani, csak mostanság nagyon nem érem utól magam, hogy eljussak odáig (nameg az a fránya vírus….).
    Viszont ha valaki szeretne csatlakozni, azt feltétlenül jeleznie kellene nekem, mert a szállásokat foglalnom kell.

    Ja, a TZ nagyjából 200-250 km-t megy el biztosan (többet is tudna, csak nem akarom kicentizni), így a fenti 200-250 km-enként fogunk tankolni.
    Az Innova bír kétszer ennyit is, nem? 🙂

  • mzsombor

    Tegnap olvastam először a postot, akkor még nem volt benne a köbcenti kitétel, gondoltam ha a 125-ös TZ is elmegy, az Innova is jó lesz. 😀 Így már azért más a kép, síkon ezzel vmax 100km/h, hegynek föl meg gyorsan csökken. VFR meg pont hogy nagy és nehéz dög hozzátok képest, valami köztes motor lenne jó. 🙂 Amúgy innovával pont az a gond, hogy hiába fogyaszt keveset, kicsi a tank (3.7l), szóval 150-200 km egy feltöltés. Max ha még a csomagba beteszek két fél literes kólásüveget, 50 km-rel kitolható… 😀
    Az nem derült ki eddig számomra, hogy milyen hosszú lenne az egész túra? Távolságban, meg időben is, hány napos?

  • mzsombor

    Amúgy a BME Angyalai fórumról már tényleg ki lett irtva a vírus, úgyhogy jöhetsz nyugodtan oda, ez nem ellenérv többé. 😛

    Mennyi lenne a túra költsége benzin nélkül (szállások, kajálás, belépők)?

  • GrafUr

    Ömm, a post folyamatosan bővül.. BÁr most a vezetéstechnikai tréning miatt nem volt erőm folytatni, de még korántsincs kész!
    2+1 napos a túra, tehát szombat, vasárnap, és a péntek délután. Vasárnap alszunk egyet Lengyelországban, és onnan már hazafelé jövünk egész vasárnap. Össz távolság egyébként 750-800 km lesz, Budapestről számolva.
    Hehe, szerintem nem lesz gondod a VFR-rel, de ha gondolod, tudok eladó ETZ-t! 😉 😀

    Szállások bagatel árúak, az első napi (ha végre visszaigazolnák a foglalást), akkor 2000 Ft, a második pedig 50 zlotyi, ami annyi mint 3300 Ft + üdülőhelyi díj (asszem 2-3 zlotyi). Belépőkből nem lesz sok, mivel most inkább a tájat fogjuk nézni, ahhoz meg ugye nem kell belépő.. 🙂 A Dobsinai Jégbarlangba lesz belépő (fent asszem ott is van), lesz egy pár parkoló díj, amikről sajnos most még fogalmam sincs, és kb nem is lesz más belépő díj.
    Kaja az szerintem eléggé szubjektív, hiszen ilyen rövid időtartamra meg lehet oldani otthonról hozott kajával is, viszont az ottani éttermek sem drágák. Sajna nem emlékszek, hogy tavaly mennyi volt a sztrapacska Dobsinánál, de 1000-1500 Ft között lehetett valahol. Nem vészes!

  • mzsombor

    Hehe, persze hogy nem lenne gond a VFR-rel, a lépést vszeg tudnám tartani. 😀 Inkább csak a 3-4x annyi lóerő, kilógnék a sorból, na. Meg a VFR-rel úgyis megyünk túrázni nem sokkal utána, ez a kör inkább az Innovával fogta meg a fantáziámat. 🙂 Viszont azzal meg tényleg nem szeretnélek feltartani titeket, ha csak 250-esek mentek, azért a kis innova már érzékeny a szélviszonyokra, enyhe emelkedőre, nem tudom mindig garantálni vele a 80-90-es utazót…

    Pedig ez lenne az igazi “lókoszt” túra, 10e Ft szállás-kaja-egyebek, és 15-16 liter benzin, ami még kb 5e Ft… :D:D:D

  • 115806

    Graf! MI csütörtökön voltunk a barlangban, és akkor kb 10 percenként indultak a csoportok, viszont idegennyelvű vezetés csak 40 fő fölött van, ha szlovák csoporttal együtt mentek be akkor még egy fél oldalas leírást sem adnak, kivéve ha vesztek egy füzetet a szuvenír shoppban…jah és lehet fotózni fejenként egy tizesért (eur)….

  • 115806

    Jah és amikor áthaladtok szombat este Zdiar-on, akkor tessék nézni az ablakkereteket, amelyik pirosra van festve, ott van eladó menyecske….
    Az egész napos parkolódíj kocsira 5,4 volt a Tátrában, Dobsinán meg 3,7 eur, hogy motorra mennyi azt nem tudom, de ehhez lehet viszonyítani…
    a benzin ára pedig 1,15-1,2 között volt a héten literenként