MZ ETZ Tuning Project #13 – Nem az igazi! 2


Az előző bejegyzést azzal zártam, hogy a vizsgák után tesztelek egy nagyobb fúvókát és kisebb alapjárati fúvókát. Nos, hát ennek neki is estem a mai napon. Kiszereltem az összes létező fúvókát a karburátorból, és a dokumentációt kicsit felcsapva beazonosítottam őket:


(Sajnos csak telefon volt nálam fényképezés céllal, ezért ilyen pocsék a kép)

Az eddig megszokott alakú fúvókák után most ennek a kettőnek az ábrázata bevallom, hogy egy kicsit meglepett. A képen baloldali fúvóka a szívató rendszeré (60-as), a jobboldali pedig a keresett alapjárati rendszeré (B 36), ami ráadásul jól el volt dugva (közvetlenül a szivató fúvókája mellett volt, csak jó mélyen).
A két fúvókával a zsebben elindultam Egerben boltokat járni, hogy szert tegyek egy kisebb méretűekre. Első utam a Pacsirta útra vitt, mondván, hogy ott úgy is lesz, aztán kicsit furcsán néztek a kezemben tartott alapjárati fúvókára… Nem nyert!… Viszont a figyelmemet felhívták arra, hogy valszeg ez a fúvóka, ami nálam van, nem 36-os, hanem valaki előttem valószínűleg felfúrta nagyobb átmérőjűre
Hát kissé nem erre számítottam, hiszen ők robogókkal is foglalkoznak, csak kellett volna lenniük Dellorto alapjárati fúvókának… Még igazán hasonlójuk sem volt. Érdekes mód ez az alapjárati fúvóka nem pusztán egy fúvóka, hanem egyből egybe van építve egy úgynevezett keverő kehellyel, tehát egy hosszabb szárral, amin lyukak vannak, ami azt hiszem azt a célt szolgálja, hogy innen kapja a “levegő csavartól” a levegőt, ami aztán szippantja át a fúvókán az üzemanyagot, és közben még porlasztja is ezáltal.

No, segíteni nem sokat tudtak, bár adtak ötletet egy másik, kisebb fúvóka ráforrasztására, de egyelőre meghagyjuk ezt végső megoldásnak.
Egerben ráadásul azt se tudom, hogy van-e aprilia márkakereskedés, így jobbhíján egykori szerelőmet kerestem fel, aki kismotorok és gépek szerelésével foglalkozik… hátha tud valami robogós megoldást.

Hát, fúvókát adni ő sem tudott, ellenben egy igazi, magyarosan leleményes tippel megdobott:
Kísérleti jelleggel a fúvókát egy nagyon vékony drótszállal is lehet szűkíteni. Fogni kell egy sodort rézdrótot, kivágni belőle egy szálat, átfűzni a fúvókán, jól lerögzíteni (nehogy a vákum beszippantsa), és mehet vissza a helyére. Így máris kisebb lesz!

Kicsit óvakodtam tőle, de csak kipróbáltam… Szépen megkapta a drótszálát, beraktam a nagyobb főfúvókát, keverék csavart újra beállítottam, és irány Szarvaskő!
A gyorsulás továbbra is kellemes, tényleg mint amit hátbavágtak péklapáttal, viszont 100-nál megtorpant… Ott elfogyott a gép ereje, és amikor belenéztem a tükörbe, nem láttam semmit, akkora füst volt mögöttem.
Kezdtem nekikeseredni, viszont mire kiértem Szarvaskőre a füst alábbhagyott, és a motor ereje kicsit visszajöt.. Hoppá! Hát ennek tele a kipuffogója!
Valószínűleg amíg a súbertű magasabbra volt állítva, addig teleköpködte a kipuffogóját, aminek egy része a hosszú egyenes során éghetett ki belőle… Hazafeléjövet már érezhetően kellemesebben jött, és kevésbé is füstölt. Most a hosszú egyenes közepén 100-as tempónál behúztam a kuplungot, leállítottam a motort, majd szépen kigurultam az út szélére, és megnéztem a gyertyaképet. (így hiteles, ugyanis ekkorra a kartelben és az átömlőknél felgyülemlett üzemagyag a húzatástól átöblítődött, és csupán a gáz jelenlegi állapota -nyélgáz- befolyásolta az égést, és alakította a gyertyaképet)

Nos, nem éppen a vártak szerint alakult.. A gyertyakép továbbra is fekete volt, bár lehet még nem volt eleget járatva, hogy tényleg átöblítődjön, vagy pedig a gyertyáról nem tudott még lekopni a korom…
Mindenesetre a motor továbbra sem a vártakat produkálja. Nem nagyon megy 100 fölött, és valszeg továbbra is zabál… Azt hiszem ideje egy ultimátomut szabni a DellOrto karburátornak, és közben előkészíteni a gyárit a visszarakásra. Hétvégén lehet kipróbálom rajta a gyárit, kíváncsi vagyok 300 köbcentivel mit produkál…


Hozzászólás

2 Gondolat “MZ ETZ Tuning Project #13 – Nem az igazi!

  • Papi

    Ahoj!

    Van egy régi trükk, ami minimális többletlevegőt eredményez. De haladjunk sorjában.
    1. a sok olvasgatásnál elveszítettem a fonalat, de úgy érzem, az a karbibeállítás volt a legjobb, ahol: pöcc-röff indult, pici gázzal elintézhető volt a gyorsulás 100-ig, 5. fokozatban 60-tól húzott.
    2. ha jól tévedek, 100 felett elkezdett veszíteni a kakaóból és nekiállt füstölni.

    Na, most jön a trükk. 🙂
    Az ETZ buta kétütemű, minél jobban pörgeted, annál jobban nyeli a benzint. A beömlő levegő áramlását viszont korlátozza a szűrő. A két dolog egymással nem arányos, míg a benzinfogyasztás lineárisan nő, a levegő egy adott tartomány elérése után nem tud jobban beáramlani. Ezen kell segíteni.
    Fogsz egy 6-os fúrószárat és egy megfelelő fúrógépet. A légszűrő doboz légkör felőli (azaz még a szűrőpapír előtti!) zárt oldalát egy nem látható helyen meglékeled. Tesztkör. Ha kevés, felbővíted a furatot 10-esre. Ha még mindig kevés, a 10-es furat mellé teszel egy másik hatos furatot… és így tovább, amíg nem lesz dinamikus 120-ig.
    Régi trükk, olyan öreg csókától tanultam még MZ-s korszakomban, aki arra tette fel a fiatalságát, hogy 350-es Jawa-val jampizó hülyegyerekeket alázzon le a 250-es MZ TS-ével. Az én Trophy-m is kapott némi plusz erőt ettől, bár csak 125-ös volt, szal nem tudok konkrét furatszámot vagy méretet mondani, mert úgyse passzol az ETZ250-hez.

    Sok sikert, majd jelezz, ha tesztelted.

    David

  • GrafUr

    Hello Dávid!

    Köszi a tippet, eddig még ez a megoldás fel sem merült!
    Szerencsémre van egy tartalék légszűrőházam (mindenestől a karbi végétől egy komplett rendszer), ezért aztán nem félek kipróbálni ezt a dolgot. 🙂
    Visszaállítom a karbit olyanra, amilyen volt (tehát visszateszem bele a kisebb főfúvókát, meg kiveszem a drótot az alapjáratiból), aztán kipróbálom ezt a megfúrás dolgot! 🙂
    Nem tudom még, hogy mikor fogok sort keríteni erre, mivel hamarosan elutazok családdal+barátnővel Horvátországba (sajnos autóval).. Igaz, még előtte, 23-án az MZ Clubbal a KakucsRingen csapatunk egy jót, míg odamegyek, addig lehet kipróbálom ezt a megoldást!

    Ha teszteltem, akkor írok! 🙂
    Köszi,
    GrafUr